Friday, August 10, 2007

PERANCANGAN MATLAMAT

PERANCANGAN MATLAMAT

Dalam memantapkan matlamat, kita mestilah membuat perancangan yang jelas dan tepat. Tanpa perancangan tidak ubah seperti berangan-angan kosong.

TUJUAN DAN MATLAMAT

Dalam menetapkan matlamat, kita perlu tahu apakah tujuan sebenar atau objektif kita. Sekiranya kita mempunyai objektif yang kabur, tidak jelas dan tidak tepat, maka sukar dan lambatlah kita menuju sasaran.

MASA

Setiap matlamat mestilah mempunyai jangkamasa yang telah kita tetapkan. Kita perlu mempunyai tempoh, tarikh pencapaiannya sama ada dalam jangkamasa setahun, lima tahun atau dalam jangkamasa yang lebih panjang.Ini akan membolehkan kita merancang, meneliti dan melaksanakannya dalam jangkamasa yang telah kita tetapkan, dan memberikan kita a sense of urgency.

PENGORBANAN

Kita mesti ada kesedaran bahawa pelaksanaan matlamat akan melibatkan pengorbanan yang banyak. Apalah gunanya matlamat sekiranya kita tidak bersedia untuk berkorban daripda segi tenaga, wang ringgit, masa dan sebagainya, seperti kata peribahasa inggeris, "no pain, no gain".

HALANGAN

Senaraikan halangan dan cabaran yang bakal kita tempuhi supaya kita berada dalam keadaan bersedia untuk mencari jalan bagi mengatasinya. Ramai ahli perniagaan berpendapat dengan hanya mengenalpasti masalah yang bakal mereka hadapi, mereka telah pun berjaya mengatasi sebahagian daripadanya.

MENETAPKAN MATLAMAT

* Ketentuan matlamat adalah apa yang kita benar-benar inginkan.

Jangan biarkan matlamat kita dipengaruhi oleh pendapat orang lain. Kita berhak menentukan kehidupan kita sendiri. Oleh itu, lakukanlah pekerjaan yang mendatangkan kepuasan untuk diri kita sendiri.

Ini bukan bermakna kita mengetepikan nasihat atau cadangan daripada ibu bapa dan kawan-kawan kita. Apa yang penting, keputusan akhir hendaklah berdasarkan kemahuan dan pertimbangan kita sendiri. Sekiranya matlamat yang telah kita tetapkan itu apa yang benar-benar kita mahukan, maka peluang untuk berjaya adalah lebih cerah.

* Tuliskan Matlamat

Menulis matlamat amat penting kerana ia dapat menolong kita mengenali apa yang kita kehendaki. Kebanyakan daripada kita hanya memikirkan matlamat, tetapi tidak menulisnya secara nyata matlamat itu akhirnya akan hilang begitu sahaja daripada minda apabila perasaan kita berubah. Matlamat yang ditulis tidak akan kita lupakan. Dengan menulis matlamat kita juga akan menumpukan perhatian yang lebih untuk melaksanakannya.

* Matlamat Haruslah Mencabar, Tetapi Dalam Jangkauan.

Matlamat yang mencabar akan membuatkan kita berusaha dan bekerja lebih kuat. Sekiranya matlamat terlalu mudah, ia tidak akan mendatangkan sebarang cabaran dan kepuasan. Kemungkinan kita akan hilang minat terhadapnya.Sebaliknya, matlamat yang terlalu tinggi akan menyebabkan kita hilang motivasi. Oleh itu, adalah penting kita menetapkan matlamat yang agak mencabar, tetapi dalam jangkauan kita. Sekiranya kita berasa yakin dengan matlamat itu, pasti kita akan dapat mencapainya.

* Matlamat Haruslah Tepat

Matlamat yang tepat akan membawa kita ke arah yang ingin kita tuju. Apakah yang dikatakan matlamat yang tepat? Sebagai contoh, matlamat kita ialah untuk memperoleh kestabilan daripada segi kewangan. Oleh itu, matlamat yang tepat akan berbunyi seperti ini, "Saya mahu mengumpulkan aset sebanyak satu juta apabila berumur 40 tahun. Matlamat yang kabur adalah seperti ini, "Matlamat saya ialah saya nak jadi orang kaya", Bagaimana? Hendak jadi apa?

* Setiap Matlamat Haruslah Mempunyai Jangkamasa Pencapaiannya

Matlamat tanpa jangkamasa pencapaian tidak ubah seperti angan-angan kosong; angan-angan Mat Jenin. Ketika menetapkan jangkamasa pencapaiannya cubalah timbangkan matlamat dari segi pembahagian masa, dengan membuat pengurusan masa yang tepat, wajar dan praktikal

"Wahai Tuhan kami, janganlah kami dihukum, jika kami lupa atau tersalah. Janganlah Engkau pikulkan atas kami beban yang berat, sebagaimana Engkau telah pikulkan ke atas orang-orang yang terdahulu daripada kami. Janganlah Engkau pikulkan atas kami apa yang tidak dapat kami pikul" -Al Baqarah : 286

Bagi mencapai kehidupan yang seimbang, berjaya, yakni kita hidup senang, bahagia, sihat dan dihormati oleh seluruh masyarakat, maka kita haruslah merancang matlamat kita meliputi kelapan-lapan aspek kehidupan. Tentukan aspek kehidupan mana yang menjadi keutamaan kita ketika ini.

* Matlamat Seharian

Mula dengan kegiatan seharian. Kita mestilah membuat perancangan seharian kita dengan menganggap bahawa setiap hari yang kita lalui adalah hari-hari yang penuh dengan aktiviti terancang. Mulakan dengan menyenaraikan semua perkara yang mesti disempurnakan pada hari itu juga (things to do today). Setiap matlamat mempunyai kaitan antara satu dengan yang lain.

* Matlamat Jangka Pendek

Ia melibatkan matlamat yang ingin kita capai dalam jangkamasa kurang dari setahun. Matlamat jangka pendek mestilah membantu dalam menyempurnakan matlamat jangka sederhana dan matlamat jangka panjang.

* Matlamat Jangka Sederhana

Ia melibatkan matlamat yang ingin kita capai dalam jangka masa lebih kurang lima tahun, contohnya melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi bagi mendapatkan ijazah tertentu. Begitu juga untuk membeli kereta atau rumah idaman. Matlamat jangka sederhana boleh membantu dalam menyempurnakan matlamat jangka pajang.

* Matlamat Jangka Panjang

Ia melibatkan sesuatu pencapaian matlamat jangka panjang yang ingin kita capai, lazimnya mengambil masa seumur hidup untuk mencapainya. Matlamat jangka panjang ialah gabungan antara matlamat seharian, matlamat jangka pendek dan matlamat jangka sederhana.

"Apa yang kita lakukan hari ini akan menentukan dan mencorakkan masa depan kita"

No comments:

MATLAMAT

MATLAMAT
MANA HALA TUJU