Friday, August 10, 2007

AZAM DAN MATLAMAT, KUNCI DALAM KEHIDUPAN

AZAM DAN MATLAMAT, KUNCI KEJAYAAN HIDUPAN
Matlamat adalah kompas kehidupan. Hidup tanpa matlamat umpama kapal tanpa nakhoda hanyut ditengah lautan, terumbang ambing dipikul arus dan gelombang kehidupan.
Apakah yang dikatakan matlamat? Matlamat boleh didefinisikan sebgai arah tujuan atau kompas kehidupan. Ia menentukan pa jua yang kita inginkan atau harapkan akan berlaku dan menjadi kenyataan kelak. Matlamat adalah untuk dimiliki dan dinikmati sebagai memenuhi kehendak psikologi manusia kerana pencapaiannya akan menimbulkan perasaan bangga, gembira dan kepuasan kepada diri kita.
Hidup tanpa sebarang matlamat tidak ubah seperti kapal tiada nakhoda, terumbang-ambing dipukul gelombang, hanyut di tengah lautan. Kalau bernasib baik, maka terdamparlah ia di tepian pantai dan jika sebaliknya, hanyutlah ia dipukul ombak dan badai yang akhirnya akan tenggelam.
Begitu juga dengan keadaan diri kita dalam menjalani kehidupan ini. Sekiranya kita tidak mempunyai sebarang tujuan hidup atau cita-cita atau sekadar mengharapkan sesuatu yang baik berlaku ke atas diri kita atau sekurang-kurangnya tiada perkara yabng buruk berlaku di dalam hidup kita, peluang kita untuk gagal dan daif akan terbuka luas. Kita perlulah berdoa kepada Allah sambil bekerja kuat seperti berikut:
”Ya Tuhan kami, berikan kepada kami rahmat di sisi-Mu dan saipkanlah untuk kami (keadaan) yang baik dalam urusan (kerja) kami.” - al – kahfi: 10
Walaupun perkataan matlamat dan azam mempunyai hubung kait, tetapi pada hakikat sebenar kedua-duanya mempuinyai pengertian yang berbeza.
Kita tinjau perbezaan dan kaitannya. Matlamat ataupun goal memperkatakan mengenai aktiviti, manakala azam pula menceritakan mengenai tujuan ataupun sasaran.
Matlamat boleh dirumuskan sebagai apa dan bagaimana. Contohnya kehiudpan bagaimana yang kita inginkan ataupun `apa kehendak kita’. Manakala azam atau sasaran pula merumuskan mengenai `mengapa’ kita ingin mencapainya.
Matlamat memperkatakan mengenai pencapaian dan spesifik sementara azam menitikberatkan mengenai semangat dan motivasi ke arah pencapaian tersebut.
”Apabila kamu telah berazam, maka bertawakallah (kerja dan sabar). Sesungguhnya Allah menyayangi orang-orang yang bertawakal (kepada-Nya).” - Al-Imran: 159”
Orang-orang yang tidak tawakal kepada Allah atau takut gagal aatau takut mati kerana berjuang, mereka itu sentiasa menderita zahir dan batin. Oleh sebab itu, mereka ketawa sedikit dan banyak menangis sebagai balasan dariapda apa yang mereka usahakan”. -At-Taubah: 82
Matlamat adalah untuk dimiliki dan dinikmati sebagai memenuhi kehendak psikologi manusia kerana pencapaiannya akan menimbulkan perasaan bangga, gembira dan kepuasan kepada diri kita.

No comments:

MATLAMAT

MATLAMAT
MANA HALA TUJU